1. صفحه اصلی
  2. arrow_right
  3. مقالات
  4. arrow_right
  5. مزایا و معایب قفسه‌ های پلاستیکی ابزار نسبت به قفسه ‌های فلزی و چوبی

مزایا و معایب قفسه‌ های پلاستیکی ابزار نسبت به قفسه ‌های فلزی و چوبی

قفسه پلاستیکی ابزار

اگر به فروشگاه‌های عرضه‌کننده انواع پالت ابزار مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که علاوه بر جعبه ابزار پلاستیکی، انواع جعبه ابزار فلزی و چوبی نیز در اندازه‌های مختلف طراحی و تولید شده است. به نظر شما آیا بهتر است ما قفسه پلاستیکی ابزار بخریم یا اینکه به سراغ قفسه‌های فلزی یا چوبی برویم؟ در این مطلب ما با بررسی مزایا و معایب قفسه ‌های پلاستیکی ابزار نسبت به قفسه ‌های فلزی و چوبی به شما کمک می‌کنیم که یک انتخاب درست، مقرون به صرفه و باکیفیت داشته باشید. پس تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

بررسی مزایای قفسه ‌های پلاستیکی ابزار نسبت به قفسه ‌های فلزی و چوبی

با توجه به برتری‌ های پالت پلاستیکی نسبت به قفسه ‌های فلزی و چوبی، ما در محیط‌های کاری مختلف شاهد افزایش استفاده از جعبه ابزار پلاستیکی هستیم:

  • از نظر هزینه‌ها، پالت پیچ و مهره که از جنس پلاستیک هستند، واقعاً مقرون به‌صرفه‌تر از پالت‌های فلزی و چوبی خواهند بود چون به‌طور کلی استفاده از فلزات و چوب نسبت به پلاستیک، بسیار گران‌تر تمام می‌شوند.
  • وزن قفسه پلاستیکی ابزار سبک‌تر است. بنابراین به راحتی قابل حمل و نقل هستند. ولی قفسه‌های فلزی و سپس چوبی، به دلیل اینکه وزن زیادی دارند، برای جابجایی آن‌ها به مشکل برخورد خواهید کرد.
  • هم پلاستیک، هم به فلز و هم چوب، قابلیت بازیافت دارند ولی پروسه بازیافت قفسه‌ های پلاستیکی ابزار راحت‌تر از قفسه‌های فلزی و چوبی است. بنابراین از این نظر نیز باید بگوییم که جعبه ابزار پلاستیکی مناسب‌تر است.
  • قفسه ‌های پلاستیکی ابزار را می‌توان در شکل‌های مختلف تولید کرد. در واقع ما می‌توانیم طراحی‌های مختلف را برای تولید جعبه ابزار پلاستیکی در نظر بگیریم چون پلاستیک انعطاف‌پذیری بسیار بالاتری دارد.
  • قفسه ‌های پلاستیکی ابزار نسبت به قفسه‌های فلزی و چوبی، راحت‌تر تمیز می‌شوند.
  • جعبه ابزار پلاستیکی، نسبت به رطوبت بسیار مقاوم است. بنابراین اگر در محیط کاری از آب استفاده می‌کنید، یا می‌خواهید هر از گاهی این قفسه‌ها را بشویید، هیچ مشکلی از نظر پوسیدگی در داخل قفسه‌ها اتفاق نخواهد افتاد. در حالی که برای فلز و چوب ما محدودیت داریم. قفسه‌های چوبی را نمی‌توان شست. چوب طبله می‌کند و در اثر رطوبت، کپک می‌زند. از طرف دیگر اگر قفسه‌های فلزی روکش ضد آب نداشته باشند، به راحتی در اثر رطوبت زنگ می‌زنند.
قفسه پلاستیکی افزار

بررسی معایب قفسه ‌های پلاستیکی ابزار نسبت به قفسه ‌های چوبی و فلزی

در کنار مزایایی که برای جعبه ابزار پلاستیکی گفتیم، بد نیست نگاهی به محدودیت‌های استفاده از این نوع پالت ابزار نیز داشته باشیم:

  • پلاستیک مقاومت بسیار کمتری نسبت به فلز و‌ چوب در برابر خوردگی دارد. به همین دلیل طول عمر مفید جعبه ابزار پلاستیکی نسبت به قفسه‌های فلزی و چوبی، کمتر است.
  • در اغلب موارد اگر جعبه ابزار پلاستیکی ضربه‌ای ببیند، این ضربه باعث ترک و حتی باعث شکستگی در آن خواهد شد. درصورتی که در قفسه‌های فلزی و چوبی ما با چنین مشکلی مواجه نمی‌شویم.
  • ظرفیت وزن قفسه ‌های پلاستیکی ابزار نسبت به قفسه‌های فلزی و چوبی کمتر است. بنابراین برای نگهداری ابزارآلات یا خرید پالت پیچ و مهره، باید به این مسئله توجه داشته باشید. اگر میزان وزن وسایل در داخل پالت ‌های پلاستیکی از ظرفیت وزنی آن‌ها بیشتر شود، احتمال شکستگی در داخل قفسه‌های پلاستیکی وجود دارد.
  • در محیط‌هایی که تغییرات شدید دمایی اتفاق می‌افتد، به دلیل انقباض و انبساط شدید در پلاستیک، تاب خوردگی یا شکستگی در داخل آن رخ می‌دهد.
  • اگر برای تولید پالت‌ های پلاستیکی از مواد باکیفیت استفاده نشود، ممکن است که ترکیبات آلی فرار در داخل محیط به ویژه در زمانی که جعبه در معرض دمای بالا قرار دارد، منتشر شود. این ترکیبات باعث آسیب به سلامت افراد حاضر در محیط کار خواهد شد.
  • پلاستیک در محیط تجزیه نمی‌شود. بنابراین اگر قفسه ‌های پلاستیکی ابزار که به درد نمی‌خورند را در محیط زیست رها کنید، اثرات مخربی بر روی محیط زیست خواهید گذاشت. ولی چوب به راحتی تجزیه می‌شود. یا حتی اگر از جعبه‌های فلزی استفاده می‌کنید، اگرچه فرآیند تجزیه فلز بسیار طولانی‌تر از چوب است، ولی باز هم فلز به مرور زمان زنگ می‌زند و به‌صورت پودر به خاک باز می‌گردد.

کلام آخر

به‌طور کلی جعبه ابزار پلاستیکی نسبت به جعبه‌ های فلزی و چوبی کاربرد بسیار بیشتری دارد. اگر از پالت ‌های پلاستیکی باکیفیت و مقاوم استفاده کنید، طول عمر مفید آن‌ها بسیار طولانی خواهد بود. همین مسئله هم هزینه مصرفی را برای شما کمتر می‌کند و هم باعث می‌شود نیاز به بازیافت کمتر شده و آسیب به محیط زیست وارد نگردد. با توجه به آنچه که گفته شد، پیشنهاد ما این است که برای خرید جعبه ابزار پلاستیکی، به سراغ شرکت پلاستون ایران بروید. این شرکت از موادی با کیفیت بسیار بالا برای تولید انواع پالت پلاستیکی استفاده می‌کند. بنابراین از کیفیت کار اطمینان دارید و خریدی با هزینه منطقی انجام خواهید داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
چت آنلاین
ارسال از طریق Whatsapp